ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 ZMOD bygging - elektronikk, modulstandard osv.....
 ZMOD Oppgradering av elektrisk standard?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

helgeb

17 Posts

Posted - 03/03/2008 :  15:39:47  Show Profile  Reply with Quote
Ser at du dro igang diskusjonen vi pratet om Torsja, bare for å helle litt mere bensin på bålet: Hvorfor låse seg opp mot DCC når det gjelder digitalstyring? Har aldri forstått hvorfor det ikke benyttes multiprotokoll uansett skinnedrifttype.

Helge
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 03/03/2008 :  22:12:13  Show Profile  Reply with Quote
Så lenge jeg har hvert med har vi brukt intelbox med multiprotokoll

MVH Christian Andresen. ZMOD-digital.
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 18/03/2008 :  21:43:11  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Hej modulebyggare

Min kollega ANders och jag jobbar vidare. Nu MÅSTE vi få till en "standard" för att koppla samman våra moduler. Dessvärre har vi inte blivit kloka på vad som gäller egentligen inom ZMOD. Våra lok är alla analoga så vi utgår ifrån att vi kommer att köra analogt iallafall till att börja med.

Nu har vi gjort lite kopplingar som vi kommer att använda för att koppla om mellan körekontrollers till dom två sporen.

Till det har vi också gjort en koppling som skall användas till linjemodulerna för att bestämma från vilken sida (West/East) matningen skall ske till linjemodulen.

Som avrundning tänkte vi oss också ha in och utfartssignaler till respektive modul. Den skall vara kopplad till ovan omkopplare. Detta så att man inte skall köra in på en stations spor som kontrolleras av "fel" körkontroll....

Kommentarer är givetvis välkommna. Titta även på:
http://www.thulesius.se/zscale för mera bilder och text.

/ Tilman

Lets do it in zmall sizes.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 18/03/2008 :  21:55:09  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Standaren for ZMOD er på denne siden.

http://www.zmod.no/zmod-standard/Zmod-standard.htm

quote:
Elektrisk tilkobling:
Modulene kobles sammen med 4 mm banastikker, på samme måte som for FREMO.
ELFA katalog nr:

40-101-04 for banan han:
40-640-02 for banan

Spor 1:
Skinne 1 fra nærmest front: Venstre side: hun kontakt, høyre side: han plugg.
Skinne 2 fra nærmest front: Venstre side: han plugg, høyre side: hun kontakt.

Spor 2:
Skinne 3 fra nærmest front: Venstre side: hun kontakt, høyre side: han plugg.
Skinne 4 fra nærmest front: Venstre side: han plugg, høyre side: hun kontakt.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 18/03/2008 :  22:00:44  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Torsja

Den känner vi till och kommer vi att använda.......

MEN resten.. Hur koppla in körekontroller? Hur separera linjen från station? Hur koppla vidare från station till linje.....?

/ Tilman

Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 18/03/2008 :  22:50:04  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Resten fungerer på samme måte som analog kjøring på "vanelige" anlegg.
Hvor du kobler inn kjørekontroller er opp til deg selv egentlig. Men det er lurt å isolere sidespor hvis
du ønsker å kunne styre dem separat fra resten av hovedsporene.
Og det er også opp til hver enkelt å fikse eventuell strøm og brytere/stilbord til sine veksler på hver modul.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 19/03/2008 :  07:04:52  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Vårat problem är att vi inte vet hur det är tänkt att man skall koppla in modulen till ett större anlägg av zmod-moduler.

Helt enkelt hur skall man koppla in och KÖRA på ett anlägg
där det är en hel hop moduler från olika byggare ???

Har vi inte en gemensam "standard" för hur körekontrollers och köreström skall kontrolleras så förstår jag inte hur det skall fungera.

Våran tolkning och framförallt förslag är enligt ovan. Och tills vi är motbevisade så anser vi att den bör vara fungerande.

/ Tilman

Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 19/03/2008 :  19:28:02  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tilman

Hej modulebyggare

Min kollega ANders och jag jobbar vidare. Nu MÅSTE vi få till en "standard" för att koppla samman våra moduler. Dessvärre har vi inte blivit kloka på vad som gäller egentligen inom ZMOD. Våra lok är alla analoga så vi utgår ifrån att vi kommer att köra analogt iallafall till att börja med.

Nu har vi gjort lite kopplingar som vi kommer att använda för att koppla om mellan körekontrollers till dom två sporen.

Till det har vi också gjort en koppling som skall användas till linjemodulerna för att bestämma från vilken sida (West/East) matningen skall ske till linjemodulen.

Som avrundning tänkte vi oss också ha in och utfartssignaler till respektive modul. Den skall vara kopplad till ovan omkopplare. Detta så att man inte skall köra in på en stations spor som kontrolleras av "fel" körkontroll....

Kommentarer är givetvis välkommna. Titta även på:
http://www.thulesius.se/zscale för mera bilder och text.

/ Tilman

Det er ikke noen god løsning å innføre en "common" ved at en skinnestreng i hvert sport kobles sammen.
Det er svært viktig at sporene er fullstendig adskilt.

Noen grunner er:
Om en vil blande analog og digital kjøring, ved at det ene sporet benyttes til analog og det andre til digital, kan de ikke være koblet sammen.

Om en kjører digitalt kan en ha felles skinnestreng som dere antyder, men den bør uansett ikke kobles permanenet.

Om dere skal kjøre analogt, vil ikke deres løsning virke om dere benytter en vendesløyfe i hver ende, kun om dere har en komplett rundbane for begge spor. Her i Norge har vi stort sett kjørt med vendesløyfe i hver ende og da kan ikke skinnene være koblet sammen.

Ellers så er vel ikke standarden så vanskelig å skjønne, det står vel ganske greit forklart på nettet.

mvh Svein-Martin Holt - www.platelayer.com/zmod
Go to Top of Page

helgeb

17 Posts

Posted - 23/03/2008 :  20:53:41  Show Profile  Reply with Quote
Var ikke noe morro å kaste inn "multiprotokoll brannfakkelen" her, fikk bare et seriøst svar fra Cristian, men takk alikevel.
Får prøve å være litt seriøs jeg også da,
standaren for Zmod med bananstikker er genial enkel og så fleksibel at den kan benyttes ved ulike typer analog og digital kjøring.
Hvordan man ønsker å seksjonere eller kombinere ulike typer kjøring vil være avhengig av type lokomotiver (analog/digital) og type
kjørekontrollere man har tilgjengelig da man setter sammen modulene, men uansett så er bananstikke måten en enkel og ryddig måte å
koble sammen modulene på.

mvh Helge
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 23/03/2008 :  21:48:50  Show Profile  Reply with Quote
AMEN!!

MVH Christian Andresen. ZMOD-digital.
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 23/03/2008 :  23:38:56  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by helgeb

Var ikke noe morro å kaste inn "multiprotokoll brannfakkelen" her, fikk bare et seriøst svar fra Cristian, men takk alikevel.

Trengte du noen flere svar da? Det var jo en eksperttuttalelse du fikk fra Christian. Han er jo en av digitalkongene

Jeg for min del har bare analoge lok og har ingen meninger om digitalstyring.

Om jeg skal velge noe der, velger jeg vel noe som de fleste har, men jeg har ingen planer om å digitalisere mine 27 Z-skala lok, så jeg fortsetter vel å kjøre analogt og håper det er et ledig spor til de analoge lokene de gangene jeg er med.

mvh Svein-Martin Holt - www.platelayer.com/zmod
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 14/04/2008 :  13:36:25  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Jag måste medge att jag inte har blivit så mycket mera klok.

Bra synpunkt på att INTE ha en common om man skall blanda analog och digital drift.

Det är ju lätt att göra.
Om jag nu löser det med "common", vad har ni för synpunkter på att göra så som vi har tänkt för att mata från olika håll ??

Eller om jag säger så här. Hur löser ni det med separering mellan olika moduler/sektioner vid en körning ?? Det finns inget sagt om det i standarden.

/ Tilman

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page