ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 ZMOD bygging - elektronikk, modulstandard osv.....
 ZMOD Oppgradering av elektrisk standard?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 25/01/2008 :  19:00:48  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det er ikke her snakk om å slutte med bananplukker som en grunn standard.
Men jeg for min del kunne også godt tenke meg en standard for "dummis" til Digital kjøring.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 25/01/2008 :  23:04:11  Show Profile  Reply with Quote
Dette ble litt liv her ja, det er godt det er engasjement å spore.
DB25 standarden er for det meste sakset fra Z-Bend, men det er da ingen forskjell på kabling om vi kjører digitalt eller analogt. Så det koker vel ned til om man skal ha noe mer enn bare 1 banan pr. skinne streng.

+12 i Z-bend er tenkt som felles tilførsel for lys i hus, penser mm. Noe jeg synes er en god tanke. Om vi har 10-12 moduler og alle har 1 strømforsyning hver, blir det mye skjøteledninger

Så har jo analog folket vurdert blokkstyring, og med SMH sine lange tog blir det fort blokker på 2-3 moduler.

Men vi må for all del ikke utelukke noen som ikke vil gjøre det værre enn 4 banan plugger

Lars Erik Gyulzadyan Svendsen
Another DCC Zhead
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 26/01/2008 :  09:02:14  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Treant

Dette ble litt liv her ja, det er godt det er engasjement å spore.
DB25 standarden er for det meste sakset fra Z-Bend, men det er da ingen forskjell på kabling om vi kjører digitalt eller analogt. Så det koker vel ned til om man skal ha noe mer enn bare 1 banan pr. skinne streng.

Yes.
quote:
+12 i Z-bend er tenkt som felles tilførsel for lys i hus, penser mm. Noe jeg synes er en god tanke. Om vi har 10-12 moduler og alle har 1 strømforsyning hver, blir det mye skjøteledninger

Det er greit med en 12 volt buss, men for større moduler med behov for mye strøm, kan det fortsatt være greit med lokal tilførsel. Også om det skal rangeres lokalt inne på en stasjon(Gjelder vel spesielt analogt)
Flere standarder har vel også sagt at de ikke vil ha noen 220 volt kabel fast montert i modulene, men at den må ligge løs.

quote:
Så har jo analog folket vurdert blokkstyring, og med SMH sine lange tog blir det fort blokker på 2-3 moduler.

Det er noen utfordringer med blokkstyring med disse lange togene, særlig når det kjøres flere lokomotiver. En tradisjonell blokkstyring kutter jo strømmen til loket i begynnelsen av toget. Problemet er da at eventuellt flere lok i stammen, fortsatt har strøm. Så vi burde i tilfelle ha et system som når første lok kommer til blokken, slås strømmen av på hele foregående blokk, som toget dekker.

Ellers så burde det ikke være noen forskjell på analog og digital her, blokkstyring har sin verdi for begge systemer, spesielt med høy trafikk, og hvor en på utstillinger ofte blir opptatt med folk og dermed ikke alltid har full kontroll med sitt tog.
quote:
Men vi må for all del ikke utelukke noen som ikke vil gjøre det værre enn 4 banan plugger

Vi kunne eventuellt utvide zmod til "ja takk, begge deler", ved at det også settes opp en 25 pin D-SUB parallellt med bananplugger, slik at flere funksjoner kunne legges inn i denne bussen. For de som da ikke legger inn D-SUB på sine moduler, kan en flatkabel benyttes mellom D-SUB'ene og denne kan gå rett gjennom de som bare har bananstikker. Flatkabelne kan være løs. Ellers så kan jo de med ekstra D-SUB settes sammen i grupper.

mvh Svein-Martin Holt - www.platelayer.com/zmod
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 26/01/2008 :  13:49:05  Show Profile  Reply with Quote
Tror vi er ganske enige her ja

Zbend sier 3A på den 12v saken og seksjonering på 3-5 moduler om jeg ikke husker feil. Det vil jo være avhenig av behov pt. så har vil vel fint lite forbruk til lys etc. på modulene. Men jeg synes det hadde vært fin om vi fikk en form for standard på 12 volt for tileggs funksjoner.

Ole Brumm løsning er ofte en fin løsning

Another DCC Zhead
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 26/01/2008 :  14:12:02  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
En ting som kan gjøre det lettere å kanskje kombinere begge deler er å bruke sukkerbiter for tilkobling av bananplugger.
Det er ofte jeg faktisk har mistet banan sikkene under transporten og da er det enkelt å bare kunne skru fast ledningen fra andre modulen til sukkerbiten som en løsning der og da. Og for de som ikke har D-Sub kan man enkelt bare koble til en slik etter behov i sukkerbiten.

Sukkerbiten burde kanskje vurderes å ta med inn i standaren eller?

Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 26/01/2008 :  14:17:10  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Kanskje det også burde være slik at man fra fks. sukkerbitene kobler en kabel til hver ende av modulen på alle skinnene. Slik at ikke skinneskjøter eller blokker osv. stenger for strømtilførselen for neste modul.

Hvis fks. en dårlig skjøt mister kontaken midt på én modul så gjør ikke det så mye for den vil da uansett få strøm fra begge kanter og sikrer strøm videre til andre moduler som henger på.

Torsja
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 27/01/2008 :  16:51:51  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

En ting som kan gjøre det lettere å kanskje kombinere begge deler er å bruke sukkerbiter for tilkobling av bananplugger.
Det er ofte jeg faktisk har mistet banan sikkene under transporten og da er det enkelt å bare kunne skru fast ledningen fra andre modulen til sukkerbiten som en løsning der og da. Og for de som ikke har D-Sub kan man enkelt bare koble til en slik etter behov i sukkerbiten.

Sukkerbiten burde kanskje vurderes å ta med inn i standaren eller?

Torsja

God ide med sukkerbit. Tror jeg har brukt det på alle mine moduler. Det gjør det lettere å bytte ledninger, som ofte blir revet av under transport.
quote:
Originally posted by tjm

Kanskje det også burde være slik at man fra fks. sukkerbitene kobler en kabel til hver ende av modulen på alle skinnene. Slik at ikke skinneskjøter eller blokker osv. stenger for strømtilførselen for neste modul.

Hvis fks. en dårlig skjøt mister kontaken midt på én modul så gjør ikke det så mye for den vil da uansett få strøm fra begge kanter og sikrer strøm videre til andre moduler som henger på.

Torsja

Det står vel ikke spesifikt i standarden at dette skal føres gjennom modulen til hver ende, men jeg har bare gjort det slik på mine moduler. Tok det som en selvfølge at det var slik det burde gjøres, nettop på grunn av faren for brudd i skinnene.

Vi burde kanskje ta det inn i standarden?

Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 27/01/2008 :  18:29:18  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Jeg ser i hvertfall av erfaring at dette med avrevne bananplugger og brudd på sporet er ett problem som ofte må løses før treff osv.

Så at det legges inn i standaren og "tvinger" folk til å gjøre dette tror jeg kan være lurt.

Torsja
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 27/01/2008 :  20:02:02  Show Profile  Reply with Quote
Enig, gjennomgåend ledning bør være endel av standarden. En dårlig skjøt og liten kortsluttning kan lage ugreie tilstander for moduleiere.

Another DCC Zhead
Go to Top of Page

Ola

4 Posts

Posted - 01/02/2008 :  11:41:34  Show Profile  Reply with Quote
Hej!

Vi bör väl först besluta om vi bara ska kunna köra DCC.
Om det är så, behövs bara 2 poler i varje ände av modulen.

- Vänster: Svart Hane, Röd Hona (4mm banan)

- Höger: Svart Hona, Röd Hane

Hona (chassi) monteras fast under modulen och hanen monteras med 30-40 cm kabel som kan ansl. i honan under transport, för att undvika skador.

- Kabel dras genom hela modulen med dragavlastning av hankontakt
- Rälsen ansluts lämpligen på mitten av modulen
- Skinne närmast framkant spår 1 kopplas ihop med skinne närmast bakkant spår 2. detta för att kunna ansl.vändslingor utan kortslutning
- Strömförsörjning av växlar, hus, lampor...mm. sker lokalt
- Manövrering av växlar sker lokalt med panel på modul
- En Booster på 5A räcker till c:a 20 lok som kör samtidigt
- Kabel för ex.XpressNet dras separat vid Modulträff

Om man följer ovan koncept får man både en enkel och driftsäker lösning.

/Ola
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 01/02/2008 :  12:25:50  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Ola

Vi bör väl först besluta om vi bara ska kunna köra DCC.
Om det är så, behövs bara 2 poler i varje ände av modulen.

For min del er det hel uaktuellt å gjøre en slik forenkling av standarden.
Jeg syns vi må beholde 2 adskilte spor, som standarden har nå. Det er jo ikke noe problem å koble det sammen når det er behov for det.

Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 01/02/2008 :  13:14:59  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
4stk. bananplugger og Analogkjøring bør og er basis standaren uansett. Selv om noen har begynt å kjøre digitalt så er det fortsatt 99% analoge lok i folks samlinger skulle jeg tro.

Digitalt er noe som bør få inn i tillegg til bananpluggene på en fornuftig måte.

Kanskje fått en standard på at når vi kjører rundbane så kan indre spor være digitalt og yttre spor være analogt og få til isolasjoner av spor i hennhold til dette. Dvs. at standaren fks. sier at indre og ytre bane ikke skal ha noen elektrisk koblig seg i mellom i form av veksler, kryssningsspor o.l.

Det kjørte vi på Z-Treffet for ett par år siden og var veldig fint. For da fikk jeg kjørt mine analog lok som jeg ville og de andre sine DC maskiner.

Torsja
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 01/02/2008 :  13:19:52  Show Profile  Reply with Quote
Vi må beholde fire stk banan plugger. Vi må ha muligheten til analog kjøring også. Er ikke mange som kjører DCC enda.

edit: Vi trenger faktisk ikke noe mere invikla tilkoblinger. Det vil skremme mange. Vet om flere som er redd alt det elektriske!

MVH Christian Andresen. ZMOD-digital.

Edited by - Christian on 01/02/2008 13:24:39
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 01/02/2008 :  20:11:53  Show Profile  Reply with Quote
Det er også viktig å beholde sporene individuelt. Skal man ha en rundbane, kan man kjøre analogt og digitalt på samme annlegg samtidig.

Another DCC Zhead
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 01/02/2008 :  22:48:57  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Det finns två graverende nackdelar med USB-kontakter.

1. Näst intill omöjliga för många att kontaktera
2. Aldeles för dålig trådarea även om våra Z-lok drar lite.

Bananstick är kungen än så länge / Tilman

quote:
Originally posted by Benny

Er USB-standarden et alternativ tro? Fine kontaktpunkter i allefall.

Lets do it in zmall sizes.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page